O licitație cu crocodil, în umbra lui Brâncuși

Roxana Dascălu

Pe 19 februarie 2021 s-au împlinit 145 de ani de la nașterea lui Constantin Brâncuși.

În preziua aniversării Galeria Artmark a organizat o importantă licitație de artă postmodernă și contemporană, cu „cei mai râvniți artiști români la nivel internațional (Brâncuși, Ghenie, Brauner, Cădere)”.

În galeria  virtuală a celor 192 de loturi, Brâncuși a fost prezent prin 2 loturi – lotul 41, o fotografie „Cap de fată” (Premiere pierre directe), /1908/, și lotul 98, Le crocodile, plumb, 9×14 cm, 1949

Fotografia a fost estimată între 5000-10.000 euro, iar Le crocodile între 3000-5000 euro.

De aici începe povestea cu crocodilul.

Redau descrierea Artmark, dintr-o postare pe pagina sa de Facebook, datată din 18 februarie, data licitației cu pricina:

Făurită de Brâncuşi în 1949, lucrarea provine din Fondul Brâncuşi, colecţia Alexandru Istrati şi Natalia Dumitrescu.

Opera este reprodusă în monografia „Brancusi”, Pontus Hulten, fiind inventariată şi inclusă în catalogul realizat de soţii Istrati alături de Pontus Hulten, Director al Muzeului „Moderna” din Stockholm, în 1986.

În 2010, opera a participat, alături de alte 3 piese, la expoziţia organizată cu ocazia licitaţiei Artcurial în 2010, la Paris.” (sublinierile mele)

Crocodilul nu este un Brâncuși

Deși pus în licitație ca „lucrare”, „operă” sau „creație” a lui Brâncuși, crocodilul din plumb cu pricina face parte dintre obiectele care i-au aparținut lui Brâncuși. Acestea au fost moștenite de Alexandru Istrati și Natalia Dumitrescu, legatarii universali ai artistului, și puse în licitație la Paris la categoria „mobilier și obiecte” (s.n.), în 2010.

Intervine o apărătoare a memoriei lui Brâncuși

Negativul fotografiei lui Brancusi, Le Temple du Crocodile, datată din 1924, aflat la Centre Pompidou, Paris.

Nu aș fi scris aceste rânduri dacă nu ar fi fost un om remarcabil de onest și devotat memoriei lui Brâncuși care să sume alarma.

Este vorba despre doamna Sorana Georgescu-Gorjan, fiica inginerului lui Brâncuși, cel care a ridicat Coloana fără Sfârșit de la Târgu Jiu, și care a scris apoi o monografie Brâncuși, care așteaptă încă să fie re-editată.

„La 17 decembrie 2010, am revăzut monografia Brancusi de Pontus Hulten, Natalia Dumitresco și Alexandre Istrati, publicată în 1986 la Paris, la Flammarion, și am notat în „Catalogul de mobile și obiecte” de la paginile 317-332 toate informațiile găsite în catalogul Artcurial – ce lucrări au fost vândute, care nu au interesat, cum s-a situat oferta față de prețul de pornire,” povestește doamna Georgescu-Gorjan.

„Am regretat că Statul Român nu a participat la licitație și nu a reușit să aducă în țară obiecte manufacturate de Brâncuși care ar fi fost binevenite într-un muzeu!,” adaugă ea.

„În Catalogul de obiecte (s.n.) alcătuit de legatarii lui Brâncuși, la pagina 320 se găsește la nr. 241 un „recipient pentru topit plumbul”. În catalogul Artcurial prețul de pornire al lotului 98 era 800 euro, s-a vândut cu 2040 euro. La nr 242 găsim „Forme de plumb” (ss.n.) datate 1949 și numite Rață (16 x 7 ), Cămilă (14 x 19) , Avion (12 x 5,5), Crocodil (9 x 14). În catalogul Artcurial, toate patru figurează în lotul 99, cu prețul de pornire 2000 și vânzarea 2805 euro,” precizează cu minuțiozitate doamna Gorjan, fost redactor la Editura Academiei Române.

Obiect care i-a aparținut lui Brâncuși vândut ca lucrare de Brâncuși

Distinsa doamnă nu a încrucișat brațele, ci a mers personal, la Artmark, în preziua licitației, pentru a pune lucrurile în adevărata lor lumină. Publicul larg era anunțat că se va pune în licitație crocodilul – ca lucrare a lui Brâncuși, datată din 1949 – cu opt ani înainte de moartea artistului.

Prețul de vânzare a acestui obiect, licitat ca lucrare de Brâncuși, a fost de 18.000 de euro, conform  Artmark.

Cifra reprezintă un record față de ceea ce s-a licitat acum 10 ani la Paris. Acolo unde au fost puse în vânzare mobilier și obiecte – NU creații ale lui Brâncuși, ca la București.

Se pare că singurul rezultat al demersului solitar al doamnei Georgescu-Gorjan a fost faptul că Artmark a înlocuit ulterior vânzării referințele înșelătoare de „lucrare”, „operă” sau „creație”, de pe site, cu „obiect” – fiind vorba de acelați „crocodil”:

„Obiectul a participat la expoziția organizată cu ocazia licitației Artcurial „Fonds Constantin Brancusi provenant de la collection d’ Alexandre Istrati et Natalia Dumitresco”, Palatul Marcel Dassault, Paris, 27-30 noiembrie 2010 și figurează în catalogul licitației la cat. 99, sub titlul „Crocodile” (Quatre formes). Obiectul este reprodus în monografia „Brancusi”, Pontus Hulten; Natalia Dumitresco; Alexandre Istrati, Ed. Flammarion, Paris, 1986, la p. 320.”

Jocul de-a divinația

Cum s-a născut crocodilul licitat de Artmark? Ar fi poate interesant de aflat. Aparent, dintr-o joacă de-a ghicitul, a lui Brâncuși.

Divinația cu plumb topit este una din metodele de ghicit viitorul. Noaptea, la lumina lumânării, deasupra flăcării se încălzește plumbul într-o linguriță din metal. Plumbul lichid se varsă într-un pahar cu apă rece. Figurile rezultate se interpretează. Așa s-a născut și crocodilul, cel fără pretenția (cu excepția Artmark) de a fi o lucrare a lui Brâncuși.

 Așa se poate explica prezența recipientului și a formelor de plumb, păstrate peste ani, în catalogul cu mobilier și obiecte care i-au aparținut lui Brâncuși, licitate în 2010 la Paris. Crocodilul a reapărut, „miraculos”, acum, la București, ca „operă” brâncușiană…

„Crocodilul poate duce cu gândul la lemnul plutit care i-a salvat viața lui Brâncuși cândva și căruia i-a ridicat un templu, l-a păstrat în atelier și l-a fotografiat  adesea,” mprturisește doamna Georgescu-Gorjan. „Forma de plumb, proptită cu bețe pe un soclu improvizat, este din păcate departe de miticul crocodil brâncușian,” încheie ea.

Brâncușologii? Tăcere de plumb

Cu excepția doamnei Georgescu-Gorjan, care a tras semnalul de alarmă privind atribuirea calificativului de „lucrare”, „creație” sau „operă” unui simplu obiect care da, i-a aparținut lui Brâncuși, printre criticii, istoricii de artă și alți brâncușologi domnește o tăcere de plumb.

Nimeni, în afara doamnei Gorjan, nu a protestat sau reacționat la aceasta falsă atribuire. Domnia sa a trimis mesaje cu stuația creată în jurul crocodilului la peste 60 de specialiști în arta lui Brâncuși.

Încercând să lămuresc lucrurile, am vorbit cu distinsul domn Radu Varia – o somitate în domeniu. Care a declinat să răspundă la cazul obiectului-crocodil, prezentat ca lucrare a lui Brâncuși de Artmark. Mi-a spus totuși că primește numeroase semnalări de falsuri în privința lucrărilor lui Brâncuși din întreaga lume.

18.000 de euro este un preț bun pentru un obiect moștenit de la Brâncuși, dar o nimica toată, ca lucrare a artistului – ținând cont de cotația sa internațională fabuloasă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *